Geoblog.pl    ceta    Podróże    Maroko 2013    Jebel Toubkal 4 167 m - PORADNIK :)

Jebel Toubkal 4 167 m - PORADNIK :)

Maroko
Maroko, Jebel Toubkal

zdobyty ;)))) !!!

pierwszy dzień: najpierw 11 km dolinąz Imlil na wysokość 3.207 m gdzie jest spanie w schronisku - dwa są do wyboru,
lokalne Refugio Mouflon i drugie schronisko z francuskiego klubu alpejskiego (to jest położone parę metrów wyżej)
drugi dzień: atak na szczyt z rana i powrót do Imlil.

Jak zaczynacie w Imlil to pytajcie wszystkich lokalnych o drogę - chętnie wskażą, nie ma problemu

Pierwsze 11km doliną trochę się dłuży ;) Po drodze zobaczycie dużo mułów ciągnących plecaki i ludzi nawet ... do base campu na 3200m... w sumie w każdej chwili jak macie dość oni chętnie was za opłatą zabiorą albo wasze plecaki. My twardo wszystko sami.

Woda...napoje zimne... dostępne po drodze dość często - dużo lokalesów tak sobie dorabia.

Po około 4-5 h marszu zobaczycie swój upragniony widok - czyli schroniska :)

Jedzenie, spanie (śniadanie, kolacja) dla 2 osób we francuskim schronisku wyszło nam 360 DH ichniejszej waluty

Jest możliwość rozbicia namiotu i spania - dużo ludzi tak robi przy schroniskach

Rano polecam zerwać się przed 5, zjeść śniadanie i jak najszybciej ruszać na szczyt (około 2-3 h) - im później tym mocniejsze słonce będzie.

Ogólnie idzie się za francuskim schroniskiem w lewo, koniecznie trzeba przekroczyć rzekę, często wyschniętą i piąć się do góry po skalnym rumowisku... Ludzi sporo idzie więc można się zorientować, własna mapa też się przyda - myśmy sfotografowali mapę w schronisku lokalnym niżej Refugio Mouflon ;) i to starczyło.

Większość europejczyków idzie od schronisk z przewodnikami ... lokalni przewodnicy będą chcieli was dołączyć do takiej wyprawy odpłatnie rzecz jasna, będą tez mówić ze jest bardzo niebezpiecznie i ze łatwo się pomylić. We wrześniu droga jest na prawdę wydeptana i nie ma się co martwic.
Minusem tych lokalnych przewodników jest to, że schodzą tą samą drogą co weszli .. więc trochę że tak powiem nuda, chyba że chcecie spać 2 noc w schronisku.

Myśmy atakowali drogą klasyczną South /opis====>> w 2 zdjęciach dołączonych do tego posta /
WEJŚCIE drogą SOUTH
a zeszli sobie trudniejszym wariantem North - bardziej wymagającym jeśli chodzi o obuwie, tu już buty górskie letnie porządne, bo trochę nogi jeżdżą na rumowisku z kamieni.
WEJŚCIE drogą NORTH

Po zdobycia szczytu zeszliśmy stroną North aż do Imlil - nastawić się trzeba że jest to dzień w którym o 5 rano wychodzicie w góry a o 17-18 będziecie dopiero w Imlil, ale jest to spokojnie do zrobienia :)

więcej info polecam:

ogólne info o górze

oraz

francuskie schronisko

LOKALNE schronisko naszym zdaniem chyba jednak lepsze....!!